Tour de Sy – På veien for å reparere

den

Esmod studentene Hedda og Marie har vært på veien med Bergans sin sybil i sommer, for å tilby gratis reparasjon av turklær og -utstyr til turglade nordmenn. Fokuset har vært på viktigheten av å forlenge levetiden til produktene og for å engasjere rundt temaet bærekraftig forbruk i Norge. Så hvordan har studentene Hedda og Marie hatt det?

 

Hedda og Marie forteller;

Det har først og fremst vært veldig gøy. Har vært interessant å møte kundene og høre hva de har å si om produktene, reparasjon, bærekraft osv. Og vi har lært masse! Spesielt om hvordan man behandler tekniske stoffer.

Folk er veldig overrasket over at det er gratis og blir veldig glade for det. Mange innleder med å si at «det er ikke sikkert dere kan gjøre noe med dette» for ting som er veldig lett å fikse, men som for en forbruker ser veldig skummelt og overveldende ut. Spesielt fordi det meste av turtøy er vanntett, har flere lag, og diverse deler som innendørs plagg ikke har. Så de fleste ville nok tenkt at disse plaggene var bare å kaste om ikke vi hadde kommet inn i bildet.

Vi har snakket med veldig mange folk som kommer innom for å høre hva vi driver med og synes det er et fantastisk godt tiltak. Alle går fra oss med et smil om munnen!

Folk er blitt mer bevisst på å reparere og ta vare på klærne sine. Veldig mange av de som kommer innom har lenge vært opptatt av å forlenge livene til tingene sine og vi har sett mange hjemmesnekrede løsninger på reparasjoner. Det er også mange som bare tilfeldigvis hørte om oss og tenkte plutselig på den jakka som har ligget lenge i skapet og ikke blitt brukt pga at den er litt ødelagt. De sier at de vil gjerne benytte seg av et slikt tilbud oftere, og også reparere det de kan selv (mange spør hvordan de kan gjøre reparasjonene selv!) og gir uttrykk for at de ønsker å lære og heller reparere enn å kjøpe nytt. De vet ikke hvordan eller hvor de får ting reparert eller hvor de får tak i deler til å gjøre det selv. Flere har også sagt at det bør bli lært mer søm i skolen og at flere burde kunne å sy og reparere sine egne ting.

Vi har sett at det er et behov for mer lett tilgjengelig reparasjons steder og reservedeler til salgs, og at mange ønsker å betale for å få tingene sine reparert istedenfor å kaste og kjøpe nytt. Det må bare være enkelt og lite tidskrevende!

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s